TommiKangasmaa

Big data

Tekoäly on jo edistynyt ihmiselle käsittämättömäksi

Tänään vastaani tuli jokseenkin eriskummallinen mielipidekirjoitus. Aalto-yliopiston professori Jussi Rintanen kirjoittaa Hesarissa otsikolla Tekoäly ei ole uhka ihmiskunnalle, jossa hän sanoo muun muassa:

"Tekoäly on täydellinen idiootti."

Tieto, mainonta ja politiikka

Cambridge Analytican tapaus nosti erityisesti Facebookin keräämän tiedon ja sen käyttömahdollisuudet keskustelun keskipisteeseen. Kuten moni, itsekään en osaa henkilökohtaisella tasolla valtavasti huolestua – mutta kyse ei ole vain henkilökohtaisesta tasosta. Kyse on valtavasta vallankäytöstä ja sen oikeutuksesta.

Algoritmit meitä arvioimassa ja tekemässä tärkeitä päätöksiä

Weapons of Math Destruction - näin räyhäkkä nimi on Cathy O'Neilin suositulla kirjalla, joka kuvaa kuinka algoritmeja käytetään ja mitä vaaroja siihen sisältyy. Älkää ymmärtäkö minua väärin, kuten kirjan kirjoittajakin pidän matematiikasta ja suosikkikurssejani Otaniemessä olivat tietorakenteet ja algoritmit. Ne ovat digitalisaatiokehityksen ytimessä ja auttavat toteuttamaan tavoitteemme. Vaikka tässä tuonkin esille niiden vaaroja, niin tarkoitukseni on herättää keskustelua siitä, millä tavoin pitäisi ottaa huomioon esimerkiksi etiikka ja moraali niiden tekemisessä sekä käytössä.

Algoritmit ja profilointi määrittävät mitä sinulle näytetään ja suositellaan

Hyvät ja pahat algoritmit - kolikolla on molemmat puolet ja kantitkin löytyy. Yhä useammin algoritmit sekä koneoppiminen määräävät mitä meille eri palveluissa ensisijaisesti näytetään ja hektisessä informaatiovirrassa ensin nähdyt ovat useimmiten klikattuja. Vaikkapa Google, Facebook ja Youtube kaikki käyttävät historiaasi ja algoritmeilla sekä koneoppimisella luotuja profiileja muokatessaan sinulle kohdennetun näkymän. Nämä eivät ole julkisia emmekä tiedä tarkkaan kuinka ne toimivat, mutta erilaisia päätelmiä pystytään tekemään.

Google ja Facebook tuntevat sinut paremmin kuin kukaan muu

Google ja Facebook tuntevat sinut usein paremmin kuin ystäväsi tai äitisi. Nämä arvoltaan mailmaan suurimpiin kuuluvat yritykset tarjoavat kuluttajille ilmaista palvelua, jonka todellisena hintana on yksityisyytemme. Globaaleina USA:sta lähtöisin olevina toimijoina niillä ei ole merkittävästi rajoitteenaan esimerkiksi EU:n tiukempia sääntöjä tietojen käytölle tai vaikkapa Suomen henkilörekistereihin kohdistuvia lakeja.

Fabebook sai sinut kertomaan kuka olet

Kaksi osuuskuntaa jossa henkilökohtainen terveysdata on demokratisoitu

Henkilökohtaisen terveysdatan mahdollisuudet ja riskit ovat meneillään olevan digitaalisen murroksen aikakaudella valtavat. Potentiaali helpottaa parempien hoitojen kehittämistä on suuri. Toisaalta esimerkiksi terveysdataan kohdistuvat tietomurtohyökkäykset ovat kasvaneet räjähdysmäisesti, eikä kaupallisten tahojen säätely ole pysynyt teknologian kehityksen perässä.

Osuuspankin vakuutustoiminnan ja sairaalaverkoston tulisi olla edelläkävijä terveysdatan ja osuustoiminnan yhteenpunomisessa. Ohessa kaksi terveysdataosuuskuntien lippulaivaa:

1. MIData

2018 tiedonsiirto-oikeus: Omista ja myy data joka yrityksillä on sinusta.

2018 toukokuussa EU:ssa astuu voimaan oikeus omistaa digitaalinen jalanjälkesi. Voit siirtää esimerkiksi Googlesta hakuhistoriasi jollekin toiselle yritykselle. Tällöin Google ei enää saa käyttää hakuhistoriaasi kohdistaakseen mainontaa sinulle mutta valitsemasi yritys saa. Tämä on hieman verrattavissa oikeuteen siirtää sama puhelinnumero liittymästä toiseen. Saat myös oikeuden tulla unohdetuksi poistamalla sinusta kerätyt tiedot. 

Näytä, Näy, Tarkkaile, Havainnoi, Hae, Luokittele & Ohjaile

Internet on siitä erikoinen asia, että se tarjoaa helpon jakelukanavan ties mille. Tätä voidaan pitää hyvinkin demokraattisena ja sananvapauden ystävänä ; Kaikki saavat sanoa haluamansa ja sitten niitä juttuja luetaan jotka kiinnostavat ja innostavat.

Trumpin voitto oli digitaalisen sissimarkkinoinnin voitto

Useimpien yllätykseksi Donald Trump voitti Yhdysvaltojen presidentinvaalit. Niin ei pitänyt käydä. Trumpilla ei ollut matkassaan muuta, kuin ylämäkeä. Reutersin mukaan hän käytti 50% vähemmän rahaa mainontaan, kuin Clinton. Amerikkalainen media oli yhtenä äänenä häntä vastaan eikä republikaaninen puolue ollut täysin hänen tukenaan. Mielipidetiedustelut ennustivat Clintonin voittoa. Iltalehti uutisoi vaali-iltana, että Clintonin voiton todennäköisyys on 85%-99%. Vedonlyöntitoimistot antoivat Trumpin voitolle kertoimen 5.

BIG-Data töihin – ETLAnow hyödyntää suuria tietomassoja ennustekäytössä

BIG-Data töihin – ETLAnow hyödyntää suuria tietomassoja ennustekäytössä

*

”Suomessa tehdään päivittäin 30 miljoonaa Google-hakua. Niitä voi hyödyntää muun muassa työttömyyden ennustamisessa, ilmenee tutkija Joonas Tuhkurin raportista Big Data: Google-haut ennustavat työttömyyttä Suomessa (ETLA Raportteja 31).

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä